niedziela, 13 stycznia 2013

Pigmentowanie pojazdów

Witam

Wrzucam dzisiaj poradnik jak pigmentować pojazdy autorstwa Piersa z forum Guild Wargamers. Wszelkie kredyty należą się jemu. Ja tylko przetłumaczyłem tutorial i za jego błogosławieństwem zapodaję na blogu. Zapraszam do czytania:




1-Początek



Co będzie potrzebne… Trochę pigmentów wraz z fixerem i trzy pędzle. Pierwszy pędzel do aplikowania fixera (rozmiar zależy od tego jak chcecie aplikować płyn), drugi zużyty pędzel do nakładania pigmentów i trzeci duży pędzel o sztywnym włosiu do usuwania nadmiaru pigmentów. Przed pigmentowaniem należy upewnić się, że model otrzymał solidną warstwę matowego lakieru!

2-Sadza i rdza


Wszystkie fazy pigmentowania mają taką samą kolejność.
Na początku należy nałożyć fixer na elementy, które chcemy pigmentować. Następnie kładziemy pigment na wybrane miejsce.



Kiedy pigment zostanie nałożony możemy zrobić sobie przerwę. Generalnie im dłużej pigment będą wnikały w miejsce pigmentowania tym ciemniejszy kolor i plamy otrzymamy w efekcie końcowym.



 
Kolejnym etapem jest usunięcie nadmiaru pigmentu przy pomocy pędzla o sztywnym włosiu. Im mocniej będziemy przyciskać pędzel tym więcej usuniemy pigmentu.




Kiedy skończymy usuwanie pigmentu powinniśmy uzyskać efekt podobny do tego na obrazku powyżej. Można dalej usuwać pigment przy pomocny nawilżonej ściereczki, ale pigment raz położony  na fixerze pozostanie tam na stałe, więc warto o tym pamiętać.




3 - Rdza 



Podczas pigmentowania rdzy obowiązuje ta sama kolejność. Zazwyczaj powinna wystarczyć jedna barwa pigmentu symulującego rdzę, ale jeśli chcemy uzyskać efekt mocno zużytych lub pordzewiałych elementów możemy zastosować kilka warstw pigmentów o różnych kolorach.  





4 – Błoto i brud.




Podobnie i w tym wypadku stosujemy tą samą kolejność pigmentowania, ale przy tym etapie warto nałożyć większą ilość pigmentu na element.




Warto również nakładać pigmenty o różnych kolorach aby uzyskać ciekawe efekty końcowe pamiętając, aby zacząć pigmentowanie od ciemnych barw. Całość wygląda na marnowanie proszku pigmentowego, ale właśnie po to warto pod model położyć kawałek kartki papieru. Nadmiar pigmentu wraca tym sposobem do pojemnika.




Również i w tym wypadku model zostawiamy do wyschnięcia fixera. W zależności od tego jak długo będzie to trwało w następnym etapie usuniemy odpowiednią ilość    pigmentów  pędzlem.




Tak jak wcześniej usuwamy nadmiar pigmentów pędzlem o sztywnym włosiu. Zawsze należy usuwać pigmenty z elementów gdzie jest ich najmniejsza ilość. Generalnie więc rozpoczynamy usuwanie od góry modelu kierując się w dół elementów. Może zdarzyć się, że podczas oczyszczania gąsienic pigmenty z fixerem dostaną się w miejsca gdzie ich nie chcemy. Dlatego też oczyszczamy model w myśl zasady - od góry do dołu.


5 - Koniec

 
 

Efekt końcowy powinien przypominać to co na obrazku powyżej. Pigmentowanie w znacznej mierze jest zabawą prób i błędów i efekty mogą różnić się z modelu na model.


PRZYDATNE UWAGI:
- Przed użyciem fixer należy mocno i długo wstrząsać, aż do otrzymania znacznej ilość bąbelków w płynie.
- Częstym błędem popełnianym przy pigmentowaniu jest nakładanie lakieru na pigmenty. Jest to duży błąd jako, że lakier potrafi ściemnić kolor pigmentu a sam pigment straci swój oryginalny wygląd ‘prochu’ i ‘pyłu’.
- Fixer zatrzyma pigmenty na modelu praktycznie na stałe. Do pigmentowania nie należy używać White Spirit’u ponieważ może on usunąć nawet farbę z modelu.
- Pędzle po pigmentach czyścimy ciepłą wodą, natomiast pędzle po fixerze czyścimy White Spirit’em.


Pozdrawiam
Thomas