wtorek, 21 stycznia 2014

"By Dagger Or Talon" - pierwszy dodatek do "Tomorrow's War"

Witam serdecznie w nowym roku. Jako że początek 2014 to dla większości okres wdrażania noworocznych postanowień, również i ja obiecuję poprawę, a także relacje z nowych projektów. A projektów na ten rok planuję kilka :D
Bez zbędnej zwłoki przechodzę zatem do krótkiej i subiektywnej recenzji pierwszego dodatku do "Tomorrow's War" ze stajni Ambush Alley Games, a mianowicie "By Dagger Or Talon". Dodatek można zamówić w formie .pdf lub książkowej na stronie producenta w cenie 30$. Ja posiadam wersję .pdf którą wydrukowałem sobie w punkcie xero i zapłaciłem z bindowaniem około 12zł. Warto mieć wersję wydrukowaną bo jest jak notatki porobić podkreślić interesujące nas fragmenty, a sam podręcznik jest w formie przyjaznej dla drukarki, czyli tło białe i wyraźna czcionka. Jedyny minus przy druku czarno-białym to tabelki w których tekst nagłówków kolumn zlewa się z tłem :(.
Podręcznik posiada 114 stron podzielonych na 10 rozdziałów wzbogaconych o diagramy, tabelki, grafiki i zdjęcia z rozgrywek. 
Pierwszy rozdział opowiada pokrótce historię pierwszych spotkań i ich przebiegu z czterema obcymi rasami: rogaci Darghaur, Marshborn Confederation (lub Crusty- Chrupki), A'Li'Ari, Urraug (lub Virraug). Osoby, które zaznajomione są z figurkami firmy Ground Zero Games rozpoznają Chrupki, które zaadaptowano bezpośrednio z autorskiego uniwersum tej firmy, a także Urraug będących tam orkopodobnymi najemnikami. Darghaur jest rasą stworzoną specjalnie na potrzeby "Tomorrow's War" przez Ground Zero Games i osobiście uważam, że są całkiem oryginalni. Są oni wojowniczą rasą przemierzającą kosmos i podporządkowującą sobie wszystkie inne. Urraug zostali podporządkowani całkowicie Darghaurom i walczą jako niewolnicy. Chrupki zostały pokonane przez Darghaurów i uciekając trafiły na planetę Glory. Czwarta rasa A'Li'Ari w zasadzie nie występuje jako siła militarna, ale jako potencjalny sojusznik ludzkości. Oni również jednoczą rasy inteligentne w sojuszu, ale za pomocą dyplomacji i... manipulacji istotami żywymi. 
Dalej czytamy o Ksenobiologii, czyli jak stworzyć swojego własnego obcego. W prawdzie podobny edytor został zamieszczony już w podręczniku "Tomorrow's War", ale w dość ogólnikowy sposób. Tutaj mamy przykład jak stworzyć frakcję posiadając już konkretne figurki. 
W kolejnym rozdziale czytamy o koncepcji oddziałów specjalnych w świecie s-f. Cyborgizacja, syntetyzacja, pancerze wspomagane i nadnaturalne umiejętności, czyli to co lubimy oglądać na filmach i czytać w książkach. Rozdział szczególnie polecam fanom zakonów Space Marines, którzy chcą pograć na tych zasadach i nie wiedzą jak przekonwertować jednostki. 
Po rozdziale opisującym dla czego specjalsi są tacy fajni mamy listę atrybutów dla jednostek ludzkich i nieludzkich. Część jest powtórzona z podręcznika podstawowego i ma adnotację na której stronie znajdziemy wyjaśnienie. Uwagę należy poświęcić kilku ciekawym charakterystykom, które można zyskać w trakcie kampanii np. teleport, lub wspomaganie zmysłów przez mikromaszyny. Sporo możliwości zróżnicowania jednostek bez konieczności dodatkowego malowania/modelowania.
Przyszła kolej na listę armii. Ponieważ główna storylinia spotkań z obcymi rozbija się o planetę Glory, mamy tu pełną listę struktur armii wszystkich sił planetarnych poczynając od US Forces, a kończąc na obcych. Bardzo ładne i czytelne diagramy. Również pojazdy i broń indywidualna zostały opisane.
Lista scenariuszy to już jakość znana z innych publikacji Ambush Alley Games. Proste, czytelne z mapkami rozstawu terenów i wojsk. Świetnie oddają ducha konfliktu i sposobu gry do jakiego chcą zachęcić autorzy.
Na koniec mały przegląd dostępnych i polecanych figurek różnych firm. Ambush Alley Games oficjalnie współpracuje z Ground Zero Games, więc wydawałoby się, że powinni reklamować tylko jedną firmę. Jednak prezentują postawę o tyle ciekawą co godną naśladowania: dajemy wam zasady, a wy grajcie nimi na dowolnych figurkach, nawet podpowiadamy gdzie je kupić. Jak dla mnie duży szacun :)
Po przeczytaniu dodatku jeszcze bardziej chce się grać. Lista modyfikacji i możliwości zastosowania nietypowych jednostek zachęca do kombinowania. Posiadając już jakieś figurki możemy swobodnie podpiąć je zarówno do frakcji ludzi, jak i dodać ich jako niewolników. Świetny przykład rozebrania atrybutów figurki na części pierwsze i określenie jej statystyk. Pierwszy dodatek do "Tomorrow's War" uważam za bardzo udany.