piątek, 24 października 2014

In the Emperor's Name - pierwsze spojrzenie

Jakiś czas temu wpadliśmy w Poznaniu na pomysł, by zagrać w jakaś grę osadzoną w uniwersum Warhammera 40K, ale na mniejszą skalę, by nie trzeba było wystawiać dużej ilości figurek i modeli na stół. Poza tym komisyjnie stwierdziliśmy, że same zasady WH40K nas nie kręcą, a modele są za drogie. Stąd też rozpoczęliśmy poszukiwania zasad, które by odpowiadały nam do wybranej formy rozgrywki. Początkowo myśleliśmy o Necromundzie, ale ta gra ogranicza wybór band tylko do gangów ze slumsów z 41 milenium. Dalsze poszukiwania przyniosły jednak oczekiwany efekt - odkryliśmy zasady In the Emperor's Name.
Gra pozwala wystawić drużynę opartą na praktycznie każdej frakcji ze świata WH40K, są nawet te, które już dawno wypadły z kręgu zainteresowań GW (tak, są Slannowie, Rogue Traderzy, Squaty itd.). Przeciętna drużyna skada się z kilku modeli (maks. 20 przy standardowej rozgrywce), co jest nie bez znaczenia dla tych, który nie chcą inwestować dużych pieniędzy w modele.
 Jednak tym, co jest w grze najbardziej urzekające, to dynamika gry i czas rozgrywki. Naszą pierwszą partię (z której zdjęcia widzicie poniżej) udało nam się rozegrać w dwie godziny, wliczając w to rozstawienie stołu i doczytywanie zasad w podręczniku (jak wspomniałem, była to pierwsza gra). Mniej więcej po trzeciej turze graliśmy już nawet bez pomocy statystyk, które daje się łatwo zapamiętać.
Mechanika gry oparta jest o kostkę sześcienną, a każdy model opisany jest kilkoma cechami. Najważniejszą z nich jest Grit, czyli ogólna odporność (zarówno fizyczna, jak i psychiczna), która wyrażona jest w skali 6+ (najsłabszy) do 2+ (najlepszy). Do tego dochodzą dwie cechy (a dokładnie modyfikatory) walki wręcz (Fighiting Value - FV) oraz strzelania (Shooting Value - SV) dodawane do rzutu kością przy odpowiednim rodzaju walki. Figurkę określa jeszcze wartość Speed, czyli modyfikator ruchu (bazowo jest to 6"), dodawany przy określeniu dystansu, jaki może przebyć figurka. Ostatnią wartość określa pancerz (Armour), jeśli przeciwnik atakując wyrzuci więcej niż ta wartość, to udaje mu się trafić figurkę. Standardowy pancerz Space Marines - Power Armour - ma wartość 8+.
Do powyższych cech dochodzą jeszcze umiejętności poszczególnych modeli, ich ekwipunek, umiejętności psykerskie i modyfikatory z używanych broni.

Mechanika gry pomimo swej prostoty, a momentami nawet toporności, dobrze nadaje się do rozgrywek w uniwersum WH40K. Pozwala też na wiele modyfikacji we własnym zakresie. Krótki czas pojedynczej partii, w połączeniu ze świetnym systemem kampanii zawartym w podręczniku, a także mnogość możliwych frakcji do wyboru pozwala ocenić mi grę bardzo pozytywnie. Jeden wieczór wystarcza na rozegranie całej kampanii, do tego ItEN nie jest obciążeniem finansowym dla potencjalnego gracza.

I na koniec jeszcze jedna ważna cecha In the Emperor's Name - gra jest całkowicie darmowa, można ją pobrać z tej strony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz